
Persconferentie coronavirus 2 november 2021 in eenvoudige taal
Op dinsdag 2 november 2021 was er weer een persconferentie.
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Meer mensen besmet
Steeds meer mensen zijn besmet.
Er liggen ook steeds meer mensen in het ziekenhuis.
Daarom zijn er nieuwe maatregelen nodig.
Houd u in ieder geval aan de basisregels.
Basisregels
- Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
Ook als u al geprikt bent. - Bent u positief getest? En hebt u dus corona?
Blijf dan thuis. En blijf uit de buurt van anderen. Ook als ze al geprikt zijn. - Houd 1,5 meter afstand van anderen. Dat is veiliger.
- Geef andere mensen geen hand.
- Was vaak en goed uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Zorg voor frisse lucht in huis.
Werken en reizen
Werk minimaal de helft van de werktijd thuis.
Gaat u naar het werk? Of in uw vrije tijd ergens naartoe?
Doe dat dan als het rustig is.
Mondkapjes
Draag een mondkapje in gebouwen waar een toegangsbewijs niet verplicht is:
- in winkels, bibliotheken, speelplekken en pretparken
- in de trein, tram, bus, metro of taxi, ook op stations en haltes
- op het vliegveld en in het vliegtuig
- bij het lopen in een mbo, hogeschool of universiteit. Als je zit, mag het mondkapje af
- bij de kapper, fysiotherapeut en andere gevallen waar u geen afstand kunt houden
Draagt u daar geen mondkapje? Dan kunt u een boete krijgen van 95 euro.
Toegangsbewijs verplicht
U moet uw coronatoegangsbewijs en identiteitskaart laten zien:
- in restaurants en cafés, binnen en buiten op terrassen
- in casino’s
- in theaters, concertzalen en bioscopen
- in musea en bij kermissen
- op festivals, bij feesten en optredens
- bij beurzen en congressen
- bij kunstlessen zoals muziek en schilderen
- bij het oefenen voor zingen, dansen en toneel
Sport
Gaat u sporten, binnen of buiten? Laat uw coronatoegangsbewijs en identiteitskaart zien. Bijvoorbeeld:
- in de sportschool
- bij sportlessen, zoals voetbal en zwemmen
- in sportkantines
- op sportvelden
- bij sporten in parken
Dit geldt voor sporters en publiek. Van 18 jaar en ouder.
Coronatoegangsbewijs
U krijgt een coronatoegangsbewijs als:
- u 2 prikken hebt gehad,
- u corona hebt gehad en weer beter bent,
- u een negatieve test hebt van maximaal 24 uur oud.
Het coronatoegangsbewijs zet u zelf op uw mobiele telefoon.
Dat kan met de Coronacheck-app.
Ook kunt u een papieren coronatoegangsbewijs laten zien.
Testen op corona blijft gratis.
3e prik
Vanaf december kunnen de volgende mensen een 3e prik krijgen:
- mensen van 80 jaar en ouder
- mensen van 18 jaar en ouder die in een verpleeghuis of instelling wonen
- mensen die met patiënten werken
Vanaf januari 2022 kunnen mensen tussen de 60 en 80 jaar een 3e prik krijgen. De oudste eerst.
Volgende stap
Op 12 november kijkt het kabinet hoe het gaat.
En of er dan meer regels nodig zijn.
Bellen met vragen over het coronavirus
Heb je vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 – 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als je in het buitenland bent.
Zie ook
Filed under: Corona-maatregelen |




























